IInne
Jak używać automatycznej skrzyni biegów i co robić, żeby służyła dłużej?
2 marca 2023
Automatyczna skrzynia biegów została stworzona tak, by, jak najmniej angażować kierowcę. Dzięki temu kierowca może skupić swoją uwagę na jeździe. Należy pamiętać, że na ich długowieczność ogromny wpływ ma sposób eksploatacji. Może sprawić, że skrzynia automatyczna będzie służyła na dłużej.
Jak działa automatyczna skrzynia biegów?
Automatyczna skrzynia biegów ma na calu dopasowanie przełożenia do pracy silnika i aktualnej prędkości auta. Większość samochodów poruszających się na drogach nadal posiada manualne skrzynie biegów, czyli zmienia biegi ręcznie. Zainteresowanie wśród automatycznych skrzyń staje się coraz bardziej popularne. Dzięki oprogramowaniu automat jest w stanie dostosować przełożenie do prędkości i pracy silnika.
Taki system w przeciwieństwie do ręcznej skrzyni biegów samoczynnie je zmienia. Osoba, która prowadzi samochód, jest zwolniona z konieczności ręcznego kontrolowania drążka. Obsługa automatycznej skrzyni biegów pojazdu przebiega płynnie i starannie. System sam optymalizuje przełożenie w stosunku do działania silnika i wysokości obrotów. Dzięki temu jest mniej obciążony, a sam pojazd potrafi osiągnąć większy przebieg.
Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?
Pierwsza istotna różnica, która rzuca się w oczy, są pedały w automacie. Automatyczna skrzynia biegów zbudowana jest z dwóch pedałów, a nie trzech. Znajdujący się szerszy po lewej stronie pedał to hamulec, natomiast węższy po prawej to gaz. Często pojawiają się pytania, dlaczego nie ma tam sprzęgła?
Jak sama nazwa wskazuje, w automatycznej skrzyni nie zmienia się tego samodzielnie. Ogólna zasada działania automatycznej skrzyni biegów mówi, żeby używać tylko prawej nogi. Lewą można oprzeć wygodnie na podnóżku. W tym miejscu pojawia się największy problem kierowców, którzy przesiadają się ze skrzyni manualnej na automat. Przede wszystkim nie potrafią opanować lewej nogi i wciskają nią hamulec, ponieważ szukają sprzęgła. Taka sytuacja na drodze stwarza duże niebezpieczeństwo.
Oczywiście pokonać można je z czasem, gdy wyrobi się nowe nawyki jazdy. Zdarza się, że zawodowcy używają lewej nogi do hamowania. Taka sytuacja ma miejsce, gdy wymaga szybkiej reakcji. Jednak nie zaleca się stosowania tej taktyki, szczególnie wtedy, gdy dopiero zaczyna się przygodę z automatem.
Jak obsługiwać automatyczną skrzynię biegów?
Na skrzyni automatycznej można znaleźć także różne oznaczenia, które pomagają w jeździe. Jakie to są oznaczenia i co mogą oznaczać?
- P, jak Parking – Najczęściej jest to pierwsza pozycja automatycznej skrzyni biegów. Wybiera się ją po zaparkowaniu samochodu. W tym momencie następuje odcięcie napędu i blokada osi, na którą przekazywana jest moc.
- R – Jest to Reserve i oznacza bieg wsteczny. Tak jak w samochodach z manualem, można go włączyć dopiero po pełnym zatrzymaniu auta.
- N, czyli Neutral – Taka pozycja oznacza luz. Należy używać wyłącznie do przetoczenia samochodu na lawetę lub do krótkiego holowania.
- D – To oznaczenie to Drive, czyli jazda do przodu. Po wybraniu go, a następnie zwolnieniu hamulca auto rusza od razu przed siebie. Skrzynia w takiej sytuacji automatycznie zmienia przełożenia. Oczywiście w zależności od głębokości nacisku na pedał, aktualnej prędkości i obrotów silnika.
- 3,2,1 – Tryby oznaczają, że skrzynia używa tylko trzech pierwszych, dwóch lub wyłącznie pierwszego biegu. Można je wykorzystać podczas dużego obciążenia auta, np. w górach.
- S,W,E i inne – Takie programy w zależności od marki samochodu to programy opcjonalne. Niestety nie znajdzie się ich w każdym automacie. Najczęściej oznaczają zmianę stylu pracy w zależności od warunków pogodowych.
Komentarze