SSprawdzanie przebiegu
Półoś napędowa – jak jeździć, żeby przetrwała dłużej?
2 listopada 2022
Półosie napędowe wykorzystywane są przede wszystkim w autach z napędem na przednią, tylną oraz wszystkie osie. Najbardziej narażone w tym przypadku na przedwczesne zużycie są auta z napędem typu FWD i AWD. W tej sytuacji półosie, które napędzają przednie koła, muszą się zginać pod większym kątem. To wszystko ma umożliwić kołom skręcanie. W konsekwencji powoduje dodatkowe obciążenie tych elementów i szybsze zużycie.
Co to jest półoś w samochodzie?
Półoś napędowa znajduje się w każdym samochodzie. Głównym zadaniem w tym przypadku jest wprawienie kół w ruch. Oczywiście poprzez przeniesienie momentu obrotowego z silnika. Samochody z napędem na przód półosi w samochodzie stanowi łącznik pomiędzy skrzynią biegów a piastą koła. Nieco różni się budowa półosi napędowej z tylnym napędem. W tym przypadku łączy się ona także z wałem napędowym. Zdecydowanie większa część samochodów ma napęd na przednie koła. To rozwiązanie jest znacznie tańsze w budowie, aczkolwiek dla półosi o wiele gorsze. Głównie przez to, że półosie napędowe znajdują się tam na kołach skrętnych. Przez to muszą pracować wraz z każdym skrętem kierownicy. Półoś rzadko ulega uszkodzeniu, częściej natomiast psują się elementy wchodzące w jej skład.
Półoś napędowa - objawy i uszkodzenia
Podczas codziennej jazdy warto zwracać uwagę, czy uszkodzeniu uległy półosie w samochodzie. Regeneracja, czy też wymiana zdecydowanie mogą okazać się niezwykle konieczne. Objawy usterki są dość charakterystyczne, nietrudno je zauważyć.
Najważniejszym sygnałem ostrzegawczym i objawem półosi napędowej, że jest coś nie tak, jest właśnie stukanie. Najczęściej dochodzi to z okolic przedniego zawieszenia. Może występować także podczas ruszania, ale również w czasie przyspieszania. Jak się okazuje szczególnie na skręconych kołach. Najczęściej są to objawy wspomnianych luzów pomiędzy elementami półosi napędowej.
Jadąc samochodem, powinno się przede wszystkim zwracać uwagę na wibracje w obrębie kierownicy. Może się okazać konieczne czasem i całego nadwozia. Może to być objaw zużycia przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego. Aby zapobiec uszkodzeniom półosi w samochodzie, warto unikać dynamicznego i gwałtownego ruszania na skręconych kołach. Jazda po mieście może znacznie przyspieszać zużywanie się przegubów półosi.
Budowa półosi napędowej
Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez kierowców jest nazywanie półosi przegubem i odwrotnie. Każda budowa półosi napędowej składa się ze sztywnego wałka zakończonego z dwóch stron przegubami. Z tego wynika, że są one tylko częścią półosi, czego nie można mylić. W samochodach z napędem na przód od strony skrzyni biegów znajduje się przegub wewnętrzny. Natomiast przy piaście koła, jego zewnętrzny odpowiednik. W takiej konstrukcji półoś w samochodzie poddawana jest dużym skrętom. Natomiast przegub ma przesuwne połączenie, umożliwiając ruch przy małym kącie załamania. W przypadku tylnego napędu półoś napędowa nie współpracuje z kołami skrętnymi. Dlatego też w większości aut stosuje się dwa przeguby przesuwne.
Komentarze