SSprawdzanie przebiegu
Dlaczego układ wspomagania kierownicy zawodzi? Czy objawem może być awaria pompy wspomagania?
9 marca 2023
Układ wspomagania kierownicy to jeden z najważniejszych układów w całym samochodzie. Trudno sobie wyobrazić współczesne samochody bez wspomagania tego układu. Jego serce oczywiście stanowi pompa wspomagania, która jednak nie jest elementem niezniszczalnym. Może się oczywiście zdarzyć, że ulega awarii. Po czym można poznać, że to właśnie pompa wymaga naprawy?
Jak działa wspomaganie kierownicy?
Wspomaganie kierownicy jest systemem, który ma na celu zmniejszyć opór podczas kręcenia kierownicą. Najbardziej przydaje się podczas manewrowania na parkingu, aczkolwiek podczas zawracania lub zakrętów również. Kierownicę można obracać swobodnie, niezależnie od tego, z jakim samochodem ma się do czynienia. Oczywiście każdy układ wspomagania kierownicy jest indywidualny i cechuje się różnymi właściwościami. Zależy to nie tylko od klasy samochodu, ale i zastosowania w nim rodzaju wspomagania kierownicy.
Za najnowocześniejszy dotąd proces można uznać układ elektryczny wspomagania kierownicy. Łączy on przede wszystkim skuteczność starszych z jeszcze prostszą budową i brakiem efektów ubocznych. Ten rodzaj wspomagania opiera się na silniku elektrycznym umiejscowionym na zębatce kierowniczej. Zasila go energia, która wytwarzana jest przez standardowy alternator. Taki układ posiada przede wszystkim sieć czujników zbierających informacje odnośnie do kąta obrotu kierownicy. Na ich podstawie sterownik określa siłę wspomagania.
Przyczyny braku wspomagania kierownicy — pompa
Pompa wspomagania kierownicy jest jednym z najważniejszych elementów mechanicznego układu. Przede wszystkim wspomaga siłę mięśni kierowcy, która niezbędna jest do zmiany toru jazdy poprzez obrócenie kierownicy. W samochodach osobowych występują pompy hydrauliczne oraz elektryczne. Problemy z układem wspomagania mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Jakie są objawy awarii pompy?
- Konieczność używania większej siły do obracania kierownicy.
- Utrudnione skręcanie. Może być utrudnione tylko w jedną stronę lub w obie strony. To wszystko świadczy o generowaniu przez pompę wspomagania zbyt niskiego ciśnienia.
- Zacinanie się układu wspomagania. Wynika z zapowietrzenia układu, którego powodem jest najczęściej zużycie uszczelniaczy wałka pompy.
- Zapalenie kontrolki układu wspomagania. Wskazuje to na zbyt małą wydajność pracy pompy do wspomagania kierownicy.
- Charakterystyczny hałas, który wydaje pompa. Taki dźwięk może przypominać wycie i sugerować zatarcie pompy w wyniku pracy niewystarczającej ilości płynu.
- Przyczyną braku wspomagania kierownicy jest uszkodzona pompa w wyniku zatarcia lub zerwania napędzającego ją paska klinowego.
Komentarze