SSprawdzanie przebiegu
Jaki płyn chłodniczy stosować? Czy można mieszać płyny do chłodnic? Co ile wymieniać?
2 lutego 2023
Płyn do chłodnic jak się okazuje to jeden z najbardziej zaniedbanych płynów w samochodach. Wymienia się go tak rzadko, że dopiero przy awarii układu chłodzenia wylewa się substancja zwana szlamem. Nawet niektórzy producenci zalecają wymianę bardzo rzadko. Jest to niestety błąd i powinno wymieniać się znacznie częściej. Co jaki czas wymieniać płyn chłodniczy?
Co ile wymieniać płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy powinien zostać wymieniony po 5, a rzadziej po 7 latach od wyprodukowania auta. Następne wymiany płynu należy przeprowadzać już znacznie częściej. Przyjmuje się, że powinno się go wymieniać co 2 lata. Starzenie się płynu spowodowane jest niestety wewnętrzną korozją układu chłodzenia. To oczywiście powoduje odkładanie się na elementach układu osadów substancji. To właśnie one wytrącają się z płynu do chłodnicy. Taka sytuacja może być przede wszystkim przyczyną obniżenia skuteczności chłodzenia oraz słabszego ogrzewania wnętrza pojazdu. Dodatkowo to może mieć do czynienia z niewystarczającym chłodzeniem silnika. Natomiast w skrajnych przypadkach będzie się to wiązało z wymianą chłodnicy na nową. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu chłodniczego w samochodzie.
Jak wymienić płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy koniecznie trzeba wymieniać na czas, czyli regularnie. Równie ważne jest to, aby zrobić to poprawnie. Wielu producentów sugeruje, że nowy płyn chłodniczy do samochodu nie może się mieszać ze starym. Przede wszystkim należy mieć świadomość tego, że nie ma możliwości uniknięcia takiej sytuacji. Zawsze pozostałości starego płynu będą zalegać w zakamarkach układu chłodniczego. Najczęściej w nagrzewnicy i przewodach, a szczególnie jeśli spuści się stary i natychmiast uzupełni go nowym.
Należy pamiętać także, że we współczesnych układach chłodzenia nie można stosować wody nawet do płukania. W dzisiejszych czasach dostępne są płyny do chłodnic, które można mieszać z dowolnym innym płynem chłodniczym. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest jednak zastosowanie tego, który był oryginalnie od początku. W zależności od samochodu, po tym, jak spuściło się płyn i dolało nowy, należy:
- Odpalić silnik, doprowadzić go do normalnej temperatury pracy poprzez ustawienie ogrzewania na maksimum. Następnie po ostygnięciu uzupełnić płyn i po kilkunastu minutach pracy układ powinien się samoczynnie odpowietrzyć,
- w pierwszej kolejności odpowietrzyć nagrzewnicę, a potem postępować wg powyższych kroków.
Gdzie wlać płyn do chłodnicy?
Płyn do chłodnicy uzupełnia się przede wszystkim w zbiorniczku wyrównawczym. Natomiast w przypadku poważnych braków trzeba wlać go do chłodnicy. W sytuacji dużych braków odkręca się korek chłodnicy, wlewa płyn, aż cały układ się wypełni. Oczywiście należy także pamiętać o tym, że silnik musi być zimny. Płyn chłodniczy można wymienić samodzielnie. Można także zlecić tę czynność profesjonalnemu zakładowi mechanicznemu, aczkolwiek to wszystko wiąże się z dużym wydatkiem. Cena wymiany płynu chłodniczego nie jest wysoka, w dużej mierze zależy od regionu czy miasta. Średni koszt wymiany płynu chłodniczego to 50–100 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć cenę płynu, która wynosi 5–20 zł za litr.
Komentarze