SSprawdzanie przebiegu
Co to jest koło zamachowe dwumasowe i do czego służy?
3 listopada 2022
Koło zamachowe dwumasowe jest częścią układu sprzęgła. Jego główne zadanie to odpowiadanie za tłumienie drgań i niwelowanie przeciążeń. To one działają na skrzynię biegów i pozostałe części, układu napędowego. Jest to swego rodzaju tłumik, który łączy silnik ze skrzynią biegów.
Co to jest koło dwumasowe?
Jak już wiadomo koło zamachowe dwumasowe to podzespół łączący silnik ze skrzynią biegów. Bierze swój udział w przenoszeniu momentu obrotowego. Najczęściej mówiąc, bez niego poruszanie się pojazdu byłoby niemożliwe. Najczęściej stosowaną dzisiaj odmianą koła zamachowego jest koło zamachowe dwumasowe. Warto wyjaśnić czym ono jest, jak działa, oraz co odróżnia koło dwumasowe a jednomasowe. Podstawową różnicą, pomiędzy dwumasową a jednomasą, jest budowa obu tych części. Standardowe koło zamachowe współpracuje z tarczą sprzęgła, która wyposażona jest w sprężyny. Pełnią one funkcje elementów tłumiących drgania, które powstają na wale korbowym. Następnie przekazywane są dalej na skrzynie biegów i całe nadwozie. W porównaniu z kołem dwumasowym są one wyraźnie mniejsze. Oczywiście mogą być równie skuteczne.
W budowie koła dwumasowego tarcza sprzęgła, pozbawiona jest elementów tłumiących drgania, czyli sprężyn. Zastąpione zostały oczywiście przez sprężyny łukowe, czyli tzw. tłumik drgań skrętnych. Są to większe i solidniejsze sprężyny o większej skuteczności tłumienia niż w przypadku sprzęgła z jednomasą.
Koło dwumasowe, do czego służy?
Koło zamachowe dwumasowe jest jednym z elementów układu przeniesienia napędu. Znajduje się oczywiście pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Głównie odpowiedzialna jest za tłumienie drgań, które generuje jednostka napędowa. Wskutek pracy silnika generowane są wibracje. Następnie przenoszone są na cały układ napędowy, karoserię, a także wnętrza pojazdu. Takie drgania mają także różną amplitudę i to w zależności od prędkości obrotowej. W momencie, kiedy powstają duże drgania, może dochodzić do uderzania. Następnie ścierania się metalowych elementów układu napędowego. To wszystko w konsekwencji skutkuje powstawaniem hałasu oraz szybszym zużyciem.
Co to jest dwumasa w dieslu i benzynie?
Koło zamachowe dwumasowe zostało zaprojektowane i wdrożone do użytku z myślą o silnikach diesla. Te jednostki napędowe generowały bardzo dużą ilość drgań i wibracji. Przez to konieczne było zastosowanie rozwiązania. To wszystko nie tylko sprawiłoby, że jazda pojazdem z silnikiem diesla będzie bardziej płynna i komfortowa. Przede wszystkim stanowiło ochronę przed drganiami dla pozostałych elementów układu przeniesienia napędu.
Zadaniem koła dwumasowego w benzynie jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika do pozostałych części, układu napędowego. Jednocześnie wytłumieniu drgań i wibracji. Korzystny wpływ ma to na komfort jazdy nie tylko dla kierowcy, ale i pasażerów. Dzięki temu nie czuje się drgania podwozia czy skrzyni biegów. Sama jazda oczywiście jest też płynniejsza i zdecydowanie cichsza. Jednak oprócz tej zalety, jak można sprawdzić, koło dwumasowe posiada także inne, równie ważne. Głównie chroni sprzęgło, skrzynię biegów, wał korbowy i pozostałe elementy układu napędowego przed drganiami. Dzieje się tak, ponieważ na dłuższą metę uszkadzają układ i prowadzą do poważnych usterek. To wszystko wiąże się z bardzo wysokimi kosztami.
Komentarze