IInne
Regeneracja zacisków hamulcowych, jak należy to zrobić?
30 czerwca 2022
Jednym z kluczowych i zarazem bardzo ważnych dla bezpieczeństwa jazdy elementów samochodu są hamulce. Wbrew pozorom, często nie wystarczy tylko wymienić tarcz i klocków. Warto skupić się także na regeneracji zacisków hamulcowych w warsztacie.
Kiedy wymiana klocków hamulcowych?
Kiedy należy dokonać regeneracji klocków hamulcowych? Jeśli klocki hamulcowe wysyłają wyraźne sygnały, to należy je wymienić. Większość klocków wyposażonych jest w specjalne blaszki. To właśnie one podczas hamowania wydają charakterystyczny dźwięk. Same domagają się wymiany na nowe. Jeżeli klocki hamulcowe nie posiadają blaszek, będą piszczeć podczas hamowania. W najnowszych modelach aut są zamontowane dodatkowo systemy sygnalizujące zużycie klocków. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana zacisków hamulcowych.
Można również regularnie sprawdzać grubość okładzin na klockach hamulcowych. Posiadają one rowki wskazujące stopień starcia okładzin. Przy mocno zużytych klockach jest on niewidoczny. Graniczna grubość okładziny wynosi 1,5 mm. Wymiana klocków hamulcowych jest także zależna od liczby przejechanych kilometrów. Ma na to wpływ sposób eksploatacji pojazdu. Po spokojnej jeździe po mieście klocki hamulcowe zaleca się wymienić co 30-50 tys. km. Jeżeli jeździ się po mieście, ale dynamicznie, to podlegają one wymianie co 10-20 tys. km. W przypadku dynamicznej jazdy należy wymienić zacisk hamulcowy po trasie maksymalnie po 50 tys. km. W przypadku słabszych elementów będą sygnalizowały konieczność wymiany nawet po kilku kilometrach.
Jak odblokować zacisk hamulcowy?
Układ hamulca ręcznego to kolejne miejsce, które może generować problemy z całym systemem. Jak odblokować zacisk hamulcowy? Zapieczony ręczny można poznać po tym, że po zwolnieniu dźwigni hamulec nie odpuszcza. Generując przy tym dodatkowe tarcia w trakcie jazdy. Co w konsekwencji powoduje przegrzanie układu hamulcowego. Podobnie jak wcześniej największy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wywiera obecność korozji. Tym razem będzie można jej szukać na lince przewodu hamulca awaryjnego. W zimie zdarza się, że linka zamarza, co również powoduje blokowanie układu.
Dobry mechanik zauważy potrzebę naprawy na wczesnym etapie. Dzięki temu usługa może być tańsza, a czyszczenie zacisków hamulcowych mniej wyczerpujące. Prawdziwy fachowiec sprawdzi stan tych elementów przy wymianie klocków i tarcz. Jak dokonać wymiany klocków hamulcowych krok po kroku:
1. Po zdemontowaniu zacisku trzeba go dokładnie oczyścić. Zalegająca rdza może być usunięta przez użycie np. szczotki drucianej.
2. Wymagana jest kontrola stanu prowadnic, gumowych osłonek, odpowietrzników i tłoczków. Zaniedbane lub zniszczone elementy będą wymagały wymiany.
3. Oczyszczony zacisk należy poddać piaskowaniu.
4. Nierówności, ślady korozji i rysy należy spolerować za pomocą papieru ściernego.
5. Polerowanie pozostawia po sobie resztki pyłu, które należy usunąć.
6. Czysty zacisk pokryć lakierem. Następnie przywrócić prowadnice, tłoczki itd. na swoje miejsce.
7. Dokręcić zacisk i odpowietrzyć układ hamulcowy.
8. Koniecznie sprawdzić pracę przewodów hamulcowych.
9. Warto regularnie sprawdzać stan układu hamulcowego. Jeśli będzie trzeba, należy wykonać wymianę klocków hamulcowych krok po kroku.
Komentarze