IInne
Skraplacz klimatyzacji samochodowej – wszystko, co warto wiedzieć?
5 stycznia 2023
Skraplacz klimatyzacji samochodowej służy przekazaniu do otoczenia ciepła, jakie czynnik chłodniczy przejął w parowniku i zyskał podczas sprężania. Podczas przepływu przez skraplacz para czynnika chłodniczego ulega stopniowo skropleniu.
Co to jest skraplacz klimatyzacji?
Skraplacz klimatyzacji samochodowej to część, która nazywana jest również chłodnicą klimatyzacji bądź konsenserem. W większości wykonany jest z aluminium i montuje się go z przodu auta, tuż przy chłodnicy. Oczywiście te dwa elementy są przymocowane do siebie. Podstawową funkcją klimatyzacji jest schładzanie czynnika gazowego i przemiana go w ciecz. Skraplacze pracują w bardzo ciężkich warunkach, w ich obrębie panują wysokie ciśnienia, nawet do 30 bar.
W klimatyzacji samochodowej stosuje się zazwyczaj skraplacze chłodzone powietrzem. Najczęściej zbudowane są z miedzi bądź aluminium. Budowę skraplacza tworzą rurki o przekroju okrągłym bądź owalnym. Główne wyposażone w system żeber, które są wyposażone w zwartą konstrukcję. Najskuteczniejszą wymianę ciepła zapewnia największa powierzchnia zewnętrzna skraplacza klimatyzacji w samochodzie przy najmniejszej prędkości przepływu powietrza chłodzącego.
Jak działa skraplacz klimatyzacji samochodowej?
Czynnik chłodniczy trafia do górnych partii skraplacza klimatyzacji samochodowej. Najczęściej w postaci gorącej sprężonej pary. Jak się okazuje, następnie płynąc poprzez przewody, para oddaje swoje ciepło stopniowo, przechodząc w stan cieczy. Ciecz jest następnie kierowana do parownika klimatyzacji samochodowej. Dochodzi w nim do gwałtownego obniżenia temperatury podczas rozprężenia czynnika. Dzięki temu z nawiewów wydostaje się chłodne powietrze. Najistotniejszy elementem, którego zadaniem jest utrzymanie temperatury procesu, jest wentylator. Może się okazać, że jego nieprawidłowe działanie przyczyni się do powstającej awarii klimatyzacji.
Warto wspomnieć, także że nowoczesne układy klimatyzacji pracują na coraz mniejszej ilości czynnika. Producenci aut wymagają od dostawców coraz mniejszych podzespołów. Jest to jeden z powodów, dla których stosuje się wysokowydajne termicznie skraplacze wieloprzepływowe. Niestety, mniejszy układ nie zawsze idzie w parze z wysoką jakością skraplacza klimatyzacji w samochodzie.
Jak wyczyścić skraplacz klimatyzacji?
Skraplacz klimatyzacji samochodowej jest elementem bardzo delikatnym. Żeby prawidłowo działał, musi opływać duża ilość powietrza. Dlatego też umieszczony jest prawie zawsze z przodu pojazdu. Przepływ powietrza zostaje dodatkowo wymuszony wentylatorem. Ta chłodnica klimatyzacji samochodowej musi być przede wszystkim wydajna i jednocześnie mała. Niestety to może oznaczać, że jej ożebrowanie jest wyjątkowo cienkie. W praktyce można je także wygiąć i uszkodzić nawet palcem. Na obudowie skraplacza zbiera się brud i owady i trzeba do tego podejść wyjątkowo delikatnie.
Nie powinno się tego robić myjką ciśnieniową. W ten sposób można uszkodzić zarówno skraplacz, jak i uniwersalny parownik klimatyzacji samochodowej. Nawet polewając wodą ze szlaucha, można je uszkodzić. Dopuszczalne jest polewać wodą jedynie pod niskim ciśnieniem. Do czyszczenia mechanicznego najlepiej użyć pędzla, ponieważ nawet gąbka może być zbyt twarda.
Komentarze