IInne
Jazda zimowa – czy bezpieczniejszy jest napęd na przód, czy napęd na tył?
2 lutego 2023
Konstruowanie samochodów od wielu lat polega na wykorzystywaniu dwóch koncepcji napędu – tylnego oraz przedniego. Oczywiście wiadomo, że obie te formy mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Tak samo te dwa rozwiązania mają wady i zalety. Napęd na tył jest historycznie starszy, a przedni jest bardziej współczesny.
Napęd na przód czy tył? Jaki wybrać?
Klasyczny rodzaj napędu na tył opiera się na wykorzystaniu wzdłużnego umieszczenia silnika nad osią przednią. Bezpośrednio dołączony jest do skrzyni biegów i połączony wałem przegubowym z główną przekładnią. To właśnie ona wprawia w ruch tylne koła za pomocą półosi o równej długości.
Z kolei napęd na przód posiada dwa warianty. Pierwszy polega na tym, że silnik ustawiony jest wzdłużnie przed osią przednią a skrzynią biegów. Natomiast drugi wykorzystuje poprzeczne umieszczenie zblokowanego zespołu napędowego przed osią przednią. Oba te rozwiązania oczywiście wprawiają w ruch koła frontowej osi za pomocą półosi.
Jak się okazuje, samochód z napędem na przód będzie bardziej stabilne na śniegu. Napędzane opony są mocniej dociskane do nawierzchni i głównie z uwagi na dużą wagę samego silnika. Opony mogą także tracić przyczepność i się ślizgać. Jednakże nie wywoła to nadsterowności, przez co łatwiej zapanować nad pojazdem.
Napęd na tył wady i zalety
Samochód z tylnym napędem jest oddzielony od sterowania pojazdem i jest to jego bardzo wielki plus. Dzięki temu oczywiście również można z łatwością manewrować samochodem. Szczególnie ułatwia to np. wychodzenie z poślizgu. Jest to, co więcej możliwe na skutek nieskomplikowanej konstrukcji, która nie przenosi sił. To, że jest on skierowany na koła tylne, sprzyja również oponom. To właśnie one zużywają się równomiernie i przede wszystkim uzyskują wyższe przebiegi na skutek ogumienia. Tego typu rozwiązanie w mniejszym stopniu obciąża zawieszenie, natomiast drgania silnika są bardzo łatwo wytłumiane. Samochody z tylnym napędem są bardzo wytrzymałe i długowieczne. W kontekście bezpieczeństwa to podłużne umieszczenie silnika wpływa tu bardzo korzystnie na ukształtowanie przedniej strefy zgniotu.
W przypadku wad samochodu z napędem na tył często mówi się o tym, że gdy tego typu pojazdem podróżują dwie osoby. W tym przypadku tył jest zbyt mało obciążony, co oczywiście zmniejsza siłę napędową auta. Ponadto użytkownicy zwracają uwagę na pewnie niedogodności związane z zależnościami wymiarowymi. Chodzi tu głównie o niekorzystną proporcję długości wnętrza do długości całego pojazdu.
Napęd na tył, jak jeździć?
Podstawą w przypadku samochodu RWD, FWD czy AWD eksploatowanego zimą są oczywiście opony zimowe. Warto także pamiętać o ich montażu nie tylko w przypadku osi napędowej czy sterującej. Kluczowy w tym przypadku jest oczywiście pełen komplet! Poza tym kierowca powinien pamiętać o tym, że napęd na tył zimą sprzyja powstawaniu nadsterowności. Konieczne jest zatem uważniejsze dawkowanie gazu podczas pokonywania zakrętów czy ruszania. Przesadzenie z prędkością w zakręcie oznacza poślizg. Przekazanie zbyt dużej mocy w czasie ruszania może wiązać się z ugrzęźnięciem w kopnym śniegu.
Komentarze