SSprawdzanie przebiegu
Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego?
8 listopada 2022
Czujnik temperatury płynu chłodzącego to mały, a zarazem drobny element. Jego rola jest niezwykle prosta i w porównaniu z innymi częściami wydaje się wręcz nieistotna. Natomiast w rzeczywistości jedną swoją usterką jest w stanie unieruchomić auto.
Gdzie jest czujnik temperatury płynu chłodzącego?
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej najczęściej znajduje się za zderzakiem, przed chłodnicą klimatyzacji. Oczywiście zdarza się, że może on być również zamontowany w drzwiach auta lub lusterkach. To wszystko zależy od modelu oraz producenta pojazdu. Umieszczenie takiego czujnika z przodu samochodu ma jedną istotną wadę. W takiej lokalizacji naraża się jego odczyty na promieniowanie cieplne pochodzące z powierzchni drogi. Przez co jak wiadomo, będą one nieprecyzyjne.
Najczęściej temperatura, jaką rejestruje czujnik, może być wyższa od rzeczywistej. Dzieje się tak, ponieważ czujnik płynu chłodniczego jest wystawiony na działanie promieni słonecznych. Taka różnica może wynosić nawet 10 stopni Celsjusza niż rzeczywista temperatura powietrza. Samochodowy czujnik temperatury zewnętrznej najdokładniej oddaje temperaturę powietrza w nocy. Może tak być również w pochmurne dni oraz podczas jazdy z większą prędkością. Podobne przekłamania temperaturowe mogą pojawić się zimą.
Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego?
Czego potrzebuje silnik do prawidłowej pracy? Na tak pytanie większość uważa, że paliwa, powietrza i oleju. Jak się okazuje, jedną z rzeczy, które dla każdego współczesnego silnika spalinowego niezbędne jest odpowiednia temperatura.
Temperatura silnika to oczywiście jeden z kluczowych parametrów jego pracy. Prawidłowa jego temperatura powinna wynosić pomiędzy 90℃ a 100℃. Czujnik temperatury chłodnicy na bieżąco mierzy jej wartość i dostarcza tę informację do sterownika jednostki napędowej. W jaki sposób działa ten czujnik? To akurat może wydać się nieco skomplikowane.
Czujnik temperatury chłodnicy jest czujnikiem o ujemnym współczynniku temperaturowym. Im wyższą temperaturę płynu chłodzącego odnotowuje, tym niższa jest jego rezystencja wewnętrzna. To oczywiście oznacza spadek napięcia w czujniku temperatury w chłodnicy. Z kolei ten spadek temperatury oznacza zwiększenie rezystencji oraz napięcia. Sterownik, do którego trafiają sygnały z tego czujnika, analizuje jego napięcie. Na podstawie zapisanej w pamięci tabeli wartości określa, jaką temperaturę ma obecnie płyn chłodzący silnika. Informacje te stanowią dla niego podstawę do ustalenia składu mieszanki paliwowo-powietrznej poprzez dostosowanie czasu wtrysku paliwa. Czujnik temperatury płynu chłodzącego może wysłać do sterownika jednostki napędowej sygnał wskazujący. Może to oznaczać, że silnik jest zimny. Natomiast sterownik zgodnie z zapisanym w pamięci schematem zaleci zwiększenie ilości paliwa w mieszance. To wszystko ma na celu ułatwić zapłon.
Komentarze