IInne
Ubywający płyn chłodniczy z samochodu, co może być jego główną przyczyną?
27 czerwca 2022
Jeśli z chłodnicy wycieka płyn, powinno się jak najszybciej zlokalizować miejsce awarii. Dzięki temu oczywiście szybko się upora z problemem. Jakie są najczęstsze przyczyny ubywającego płynu chłodniczego?
Brak płynu chłodniczego, jakie są objawy i przyczyny?
Jest kilka przyczyn ubywającego płynu chłodniczego. Jedną z nich jest nieszczelność samej chłodnicy, lub kanalika. Znajdującego się przy jednym z jej końców. Jak rozpoznać, że to właśnie może być przyczyną ubywającego płynu chłodniczego? Podczas wysokich temperatur włączy się wentylator chłodnicy. Natomiast strzałka wskaźnika mierzącego temperaturę idzie znacznie w górę. Jeśli przyjrzeć się tak chłodnicy z bliska, można zauważyć na niej zielony nalot. To on właśnie oznacza odparowany i wyciekający płyn chłodniczy. Sytuacja, w której brakuje płynu chłodniczego, może być niebezpieczna dla kondycji samochodu. Silnik cały czas potrzebuje chłodzenia. Wyciekający płyn z chłodnicy może doprowadzić do zagotowania. Taka sytuacja może być bardzo niebezpieczna na trasie dla kierowcy.
Kolejną przyczyną ubywającego płynu chłodniczego mogą być nieszczelne węże i uszczelki. Są to elementy, które są najbardziej narażone na zużycie i zniszczenia podczas użytkowania samochodu. Guma, z której są wykonane, parcieje i twardnieje. Takie drobne usterki niestety mają wpływ na dalszą eksploatację samochodu. Jeśli już zaczęło coś się z nimi dziać, to będę się dalej stopniowo powiększać.
Dlatego należy wymienić uszkodzone elementy. Innymi przyczynami wyciekającego płynu chłodniczego w zbiorniczku może być uszkodzone łożysko pompy wodnej. Powoduje to awarię uszczelniacza. A co się wtedy dzieje? Dochodzi do ubytku płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Natychmiastową reakcją na awarię jest wymiana pompy.
Brak płynu chłodniczego, jakie są skutki awarii?
Wyciek płynu chłodniczego powodują dezorganizację pracy całego układu chłodzenia. Ciągle włącza się wentylator chłodnicy, który usiłuje schłodzić płyn, pozostały w układzie chłodzenia. W takiej sytuacji dochodzi do przegrzania silnika. Układ chłodzenia nie jest w stanie odbierać ciepła z silnika. Wtedy także wzrasta temperatura pracy jednostki napędowej. Pod wpływem wysokiej temperatury, olej silnikowy zaczyna tracić swoje właściwości smarne.
Jeśli kierowca nie zatrzyma się i nie schłodzi silnika, może dojść do zatarcia jednostki napędowej. Należy wyłączyć go, otwierając maskę i czekając minimum 30 minut. Zazwyczaj remont silnika w takim przypadku jest po prostu nieopłacalny. Wyciek płynu chłodniczego najłatwiej zauważyć w garażowanych samochodach. Głównie na posadzce zostają ślady w postaci mokrych plam, czego nie wolno bagatelizować. Początkowy niewielki wyciek może szybko przeistoczyć się w poważną awarię. Zdarza się, że z ubywającym płynem chłodniczym uda się jeździć przez kilkanaście tysięcy kilometrów, dolewając chłodziwa. Zaleca się regularne kontrolowanie poziomu płynu i namierzyć źródło wycieków.
Komentarze