SSprawdzanie przebiegu
Sprawdzanie prawdziwego przebiegu auta w praktyce
27 września 2017
Cofanie liczników to bardzo popularny zabieg wśród nieuczciwych sprzedawców używanych samochodów. Dawniej liczniki cofało się mechanicznie, dzisiaj handlarze używają do tego nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Dowiedz się, jak sprawdzić prawdziwy przebieg pojazdu i uchronić się przed oszustwem!
Aktualnie nieuczciwi sprzedawcy stosują manewr podpinania do gniazda diagnostycznego EOBD odpowiedniego urządzenia, za pomocą którego ustawiany jest "należyty" przebieg. Zabieg jest ekspresowy, a jego cena - w zależności od roku produkcji oraz klasy auta - wynosi od 50 zł do nawet 600 zł. Warto pamiętać, że przy droższych samochodach oszustwa będą bardziej profesjonalne i trudniejsze do wykrycia, ponieważ są bardziej opłacalne. Zatem w każdym przypadku powinniśmy zachować czujność.
Sposoby na sprawdzenie przebiegu
Najmniej skomplikowaną metodą na sprawdzenie rzeczywistego przebiegu pojazdu jest obserwacja. Zanim zdecydujemy się na zakup upragnionego auta powinniśmy wnikliwie obejrzeć jego wnętrze i skontrolować, czy nie ma w nim jakichkolwiek śladów nadmiernej eksploatacji. Mogą to być, np. poszarpane boczki foteli, wytarta kierownica czy zniszczona gałka zmiany biegów. Tego typu oznaki świadczą o tym, że auto wiele już przeżyło. W praktyce jednak taki sposób zdaje egzamin wyłącznie w przypadku starszych aut, w których sprzedawcom nie opłaca się już wymieniać wszystkich zniszczonych elementów.
Częstym trikiem u wyspecjalizowanych sprzedawców aut jest – zamiast zabawy z wymontowywaniem i kręceniem zagarów – instalowanie odpowiedniego zestawu już w całości. Dowodem na to, że zegary były wymieniane jest ich nad wyraz świecąca, wypolerowana obudowa lub ślady pozostawione przez śrubokręt na sąsiednich pastikach.
Powyższe przykłady pokazują, jak ważne jest zwracanie uwagi na nawet najdrobniejsze detale.
Innym sposób to zweryfikowanie wyposażenia danego auta z tym, jakie posiadał wyjeżdżając z salonu. Wtedy zwykle wszystkie modyfikacje, ingerencje i braki wychodzą na jaw.
Bardziej profesjonalną metodą jest jednak kontrola poszczególnych sterowników, tj. silnik, skrzynia biegów, radio, bowiem zapisują wszystkie uruchomienia pojazdu. Posiadając odpowiednią wiedzę i oprogramowanie, bazując na przechowywanych w pamięci sterowników informacjach mechanik może precyzyjnie ocenić, ile kilometrów przejechał dany samochód. Aby otrzymać średnią prędkość poruszania się auta w jego całej historii użytkowania, wystarczy odczytać przebieg i czas roboczogodzin silnika ze sterownika dzieląc je przez siebie. W przypadku, gdy wynik będzie wyjątkowo niski powinno to wzbudzić nasze podejrzenia o zaniżeniu liczby kilometrów. W niektórych przypadkach przebieg samochodu zapisywany jest także w pamięci kluczyka. Szkoda tylko, że zaraz po włożeniu kluczyka do stacyjki, zapamiętuje on przebieg, który został już zmieniony. W tej sytuacji najlepszą metodą zidentyfikowania właściwego przebiegu będzie skontrolowanie zapasowego kompletu, zanim sprzedawca użyje go do odpalenia pojazdu. Koszt odczytania danych z kluczyka ASO to koszt około 50 zł.
Komentarze