SSprawdzanie przebiegu
Filtr kabinowy, filtr paliwa, filtr oleju – czym się różnią i do czego służą?
4 sierpnia 2022
Decydując się na zakup samochodu, należy brać pod uwagę również kilka rzeczy. W zakres eksploatacji nie wchodzą jedynie tankowanie czy zakup odpowiedniego ogumienia. Do tego zalicza się przede wszystkim wymianę części stricte eksploatacyjnych. Należą do nich, między innymi, filtry oleju, paliwa, powietrza oraz kabinowy. Ich odpowiednia kondycja wpływa na stan techniczny pojazdu.
Co ile wymiana filtra paliwa i do czego służy?
Paliwo nigdy nie jest całkowicie czyste, gdyż zawiera pył oraz rozmaite cząsteczki organiczne. Najczęściej znajduje się w nim dużo wody. Jak wiadomo, to wszystko sprawia, że nieoczyszczone paliwo zagraża silnikowi. Dlatego istotna jest obecność sprawnego filtra paliwa, który oczyści paliwo oraz pozbawi nadmiaru wody.
Wymiany filtra paliwa należy dokonać przy każdym przeglądzie pojazdu, czyli tak co 20 tys. kilometrów. Wydaje się to jednak mocno zapobiegawczym rozwiązaniem. Najczęściej producenci zalecają użytkować jeden filtr o wiele dłużej. Można się spodziewać nawet do 100 tys. kilometrów. Należy jednak pamiętać, że słowa nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Warto być bardziej ostrożnym, a już na pewno nie korzystać z filtra dłużej, niż zaleca producent.
Co ile wymienić filtr oleju?
Filtr oleju może mieć różne postacie i zazwyczaj występuje jako metalowa puszka z otworami. Otwory ze wbudowanym na stałe materiałem zbierającym oczywiście nieczystości. Bywa również, że wymianie podlega sam materiałowy filtr oleju, bez metalowej obudowy. Wymiana filtra oleju powinna towarzyszyć każdej operacji wymiany oleju w silniku. Jazda na tym samym oleju przez 30 tys. km lub więcej nie przyniesie żadnych korzyści. Dodatkowo może jedynie niepotrzebnie skrócić żywotność silnika. Bezpiecznym dystansem między wymianami oleju, a także filtra oleju, należy przyjąć 10-15 tys. Km. Takie kilometry zazwyczaj przypadają na okres 1 roku. W niektórych autach warto rozważyć zmniejszenie kilometrażu pomiędzy wymianami oleju i filtra.
Co ile wymieniać filtr kabinowy?
Filtr kabinowy przede wszystkim chroni kabinę samochodu przed szkodliwymi substancjami. Głównie takimi jak kurz, sadza, pleśń, cząstki asfaltu i inne zanieczyszczenia. Przede wszystkim usuwa nieprzyjemne zapachy z wnętrza pojazdu. Głównym zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza z układu klimatyzacji i wentylacji. Częstotliwość wymiany filtra kabinowego powinna być nie rzadsza niż raz na rok. Można również wymienić po przejechaniu 15 tys. kilometrów.
Różnica pomiędzy filtrem kabinowym a filtrem powietrza
Filtr kabinowy zabezpiecza kierowcę i pasażerów przed alergiami, nieprzyjemnym zapachem czy kurzem. Filtr powietrza z czasem, pod wpływem gromadzącym się na nim zanieczyszczeń, zapycha się. Element ten przestaje pełnić swoje funkcje. To z kolei skutkuje, że wraz z powietrzem do silnika dostają się różnego rodzaju zabrudzenia. Filtr powietrza ma za zadanie zabezpieczyć silnik przed dostaniem się do niego zanieczyszczeń.
Producenci filtrów powietrza podają różne przebiegi, po których należy je wymienić. Średnio wartości wahają się od 20 do 40 tysięcy przejechanych kilometrów. Jednak należy pamiętać, że wymianę warto wykonywać częściej. Mniej więcej raz do roku lub po przejechaniu ok. 15 do 20 tysięcy kilometrów.
Komentarze