SSprawdzanie przebiegu
Układ hamulcowy – jak samodzielnie zidentyfikować awarie
6 września 2022
Układ hamulcowy jest elementem jednym z najważniejszych z budowy każdego samochodu. Przez właściwie działające hamulce otrzymuje się możliwość zatrzymania auta w wybranym miejscu. Co więcej, zmniejszenia prędkości, z jaką się poruszamy czy unieruchomienia pojazdu w czasie postoju.
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy?
Do prawidłowo odpowietrzonych hamulców, potrzebne będą podstawowe zestawy narzędzi. Przede wszystkim przezroczysty wężyk o przekroju odpowiadającym średnicy zawory. Dodatkowo niezbędny będzie także pojemnik na płyn hamulcowy. Druga osoba do pomocy z pewnością się przyda. Trzeba także zaopatrzyć się w nowy płyn hamulcowy o odpowiedniej klasie przewidzianej dla konkretnego pojazdu. Taką informację można znaleźć na korku zbiorniczka na płyn lub w książce obsługi pojazdu.
Płyn hamulcowy jest substancją silnie higroskopijną. Zbiera wilgoć z otoczenia, która obniża jego parametry. Dlatego też warto odpuścić garażowe, otwarte wcześniej zapasy. Może okazać się także, że mimo że jest teoretycznie nowy, nie będzie spełniał swoich zadań.
Jak odpowietrzać układ hamulcowy z ABS?
Przy odpowietrzaniu hamulców z ABS przede wszystkim ważna jest kolejność przeprowadzenia procedury. W samochodach, które wyposażono w system ABS odbywa się to inaczej niż w tych bez ABS. Odpowietrzanie układu hamulcowego należy zacząć od pompy hamulcowej. Następnie można przejść do każdego z kół. Kolejność odpowietrzanych hamulców z ABS wygląda następująco:
- Pompa hamulcowa,
- lewe koło przednie,
- prawe koło przednie,
- prawe koło tylne,
- lewe koło tylne.
Przy odpowietrzaniu hamulców z ABS należy dbać o odpowiednio wysoki poziom płynu w zbiorniku. Wysoki spadek może doprowadzić do przedostania się powietrza do układu, a następnie do pompy. W takim wypadku można już nie poradzić sobie bez odpowiedniego sprzętu. Próba samodzielnego odpowietrzenia zakończy się koniecznością wizyty w serwisie.
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy bez ABS?
Odpowietrzanie hamulców bez ABS odrobinę się różni i jest nieco prostsza. Różni się kolejnością przeprowadzanych prac. Odpowietrzanie zaczyna się od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej. Dokładnie to odbywa się to w ten sposób:
- Prawe koło tylne,
- lewe koło tylne,
- prawe koło przednie,
- lewe koło przednie.
Przed rozpoczęciem odpowietrzania hamulców należy odkręcić korek od zbiorniczka płynu hamulcowego. Oczywiście w razie konieczności uzupełnić płyn do maksimum. Odpowietrznik, czyli zawór odpowietrzający należy odkręcić delikatnie kluczem. Przede wszystkim tak, by pozwolić na wypłynięcie niedużych ilości płynu hamulcowego. Jeśli ma się taką możliwość, można założyć na odpowietrznik kawałek gumowego, przeźroczystego wężyka. W nim będzie można obserwować płyn. Najważniejsze jest, żeby pamiętać, żeby płyn wlewać do czystego i suchego naczynia. Następnie można go ponownie wykorzystać.
Komentarze