IInne
System ESP w pigułce, czyli wszystko co musisz wiedzieć o systemie stabilizacji toru jazdy.
5 czerwca 2023
Obecnie samochody wyposażone są w różnorodne systemy mające zapewnić bezpieczeństwo kierowcy. Jednak zdarza się, że takie systemy są mniej lub bardziej przydatne dla komfortu jazdy. Systemy, które w razie problemów bezpiecznie korygują tor jazdy to systemy korzystne dla kierowcy. Takim systemem jest system ESP (z ang. Electronic Stability Program) to jeden z wielu systemów w samochodzie, który ma zadbać o bezpieczeństwo pojazdu. Taki system dba o kierowcę i zapobiega wpadnięciu w poślizg przy wchodzeniu w zakręt lub jeździe po łuku.To działanie jest automatyczne, bez potrzeby działania kierowcy.
Co to jest system ESP w aucie i jak działa?
System ESP w samochodzie jest jednym z trzech głównych systemów bezpieczeństwa. Oprócz niego jest jeszcze system ABS i ASR, ale to system ESP pełni nam nim funkcję naczelną. Układ ESP w samochodzie składa się z pompy hydraulicznej (zamontowana jest w układzie hamulcowym), układu sterującego oraz szerokiej sieci czujników takich jak czujnik prędkości obrotowej koła, czujnik prędkości jazdy czy czujnik skrętu kierownicy oraz wiele innych.
System stabilizacji toru jazdy działa automatycznie, bez ingerencji ze strony prowadzącego pojazd. Na bieżąco zbiera on informację i monitoruję tor jazdy samochodu, tak aby w razie wykrycia poślizgu pojazdu mógł on zareagować. Stabilizacja toru jazdy ESP przebiega więc wieloetapowo. System ESP nieustannie monitoruje parametry, przekazywane z czujników, które przesyłane są do centralnego sterownika ESP. W razie wykrycia nieprawidłowości w jeździe na przykład poślizgu czy zwiększonej prędkości przy zakręcie uruchamiana jest interwencja systemu. Stabilizacja toru jazdy polega na przy hamowaniu koła, najczęściej przeciwległego do koła, które straciło przyczepność. Dzięki temu auto nie ulega poślizgowi. Stabilizator toru jazdy działa schematycznie bez potrzeby reakcji ze strony kierowcy. Jest to działanie szybkie, które znacząco wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i komfort jazdy, nawet przy trudnych warunkach na drodze.
Awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESP - jak to naprawić?
Zastanawiasz się, co oznacza awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESP? Każdy system może ulec usterce lub awarii i nie jest to nic nadzwyczajnego. Jednak każda usterka stabilizacji toru jazdy jest dla nas alarmująca i świadczy o tym, że bezpieczeństwo jazdy jest mniejsze. Taką usterkę powinniśmy natychmiast naprawić. Informacją o awarii systemu ESP pojawi się na desce rozdzielczej, gdzie zaświeci się odpowiednia kontrolka. Może się również pojawić komunikat na ekranie komputera pokładowego. Taka nieprawidłowość jest również zapisywana na sterowniku systemu OBD2 (On Board Diagnostic), który można odczytać za pomocą programu diagnostycznego.
Ponieważ awaria stabilizacji toru jazdy ESP może powstać poprzez zanieczyszczone lub zniszczone czujniki, to naprawa będzie polegać na sprawdzeniu urządzeniem do diagnostyki, co konkretnie ją spowodowało. Następnie trzeba również sprawdzić formę przewodów i czujnika. Czujniki muszą zostać wymienione na nowe, nie da się ich naprawić, oprócz czujnika prędkości obrotowej ABS, który można zewnętrznie wyczyścić. Gdy czujniki zostaną wymienione, potrzebna będzie kalibracja układu ESP. Ostatnim krokiem jest wyeliminowanie błędu ze sterownika i upewnienie się, że system działa poprawnie. System ESP to system, który zapewnia bezpieczeństwo kierowcy, więc koniecznie jest jego prawidłowe działania.
Komentarze